পুৱতি নিশা ভীম কল খাই ৰোজা ৰখা আৰু সন্ধিয়া সিজোৱা আলু খাই ৰোজা এৰা ফইজুল কাকা নামৰ অতি দুখীয়া ঘৰৰ মানুহজনলৈ এই মুহূৰ্তত মনত পৰিছে৷ একেবাৰে সৰু আছিলো তেতিয়া৷ ৰোজা ৰখা মানুহবোৰে ঘৰত বনোৱা ভাল ভাল খাদ্যবোৰ লৈ ইফতাৰৰ সময়ত সন্ধিয়া যেতিয়া মছজিদলৈ গৈছিল, ফইজুল কাই টোপোলা এটাত লৈ আনিছিল দুটামান উহোৱা আলু৷ ৰোজা এৰাৰ সময়ত (ইফতাৰৰ সময়ত) আলুবোৰ ভাগি সবকে অলপ অলপ ভগাই দিছিল৷ আমি যিয়ে যি লৈ গৈছিলোঁ সবেই ভগাই খাইছিলোঁ৷ ফইজুল কাৰ আলুও খাইছিলোঁ৷
ৰাতি দেউতাক যেতিয়া "আলুও ইফতাৰ কৰোতে খাইনে বুলি" কৈছিলোঁ- দেউতাই কৈছিল- "দুখীয়া মানুহৰ এইবোৰেই খাদ্য বাবা৷ আপেল-আঙুৰ কিনি খাবলৈ সিহঁতে পইচা ক'ত পাব!" শিশু মনত সেই কথাটো বৰ দ'কৈ সোমাই গৈছিল৷ ৰমজান মাহ আহিলেই মোৰ এতিয়াও ফইজুল কালৈ মনত পৰে৷ সেই আলু খোৱা সন্ধিয়াটোলৈ মনত পৰে৷ ভেন গঘৰ "পোটেটো ইটাৰ" পেইন্টিংখনৰ দৰে৷ মানুহজনৰ মিৰ্গী বেমাৰ আছিল৷ ভালে কেইবাৰ তেওঁক চামৰা চেন্দেল নাকত শুঙোৱা দেখিছিলোঁ৷ এদিন গৰু চাবলৈ গৈ পথাৰৰ পানীত পৰি ঢুকাই থাকিল৷ ঘৰত এৰি থৈ গৈছিল পত্নী আৰু এটি পানী কেচুৱা৷
মই কোনো পাপ-পূণ্য, সৰগ-নৰক আদিত বিশ্বাস নকৰো৷ না মই এজন নৈষ্ঠিক মুছলমান বুলি দাবী কৰিব পাৰোঁ৷৷ সকলো ধৰ্মৰ প্ৰতি যি ভাৱ, ঈছলামৰ প্ৰতিও সেই ভাৱ৷ এই প্ৰাথমিক কথাখিনি আগত ৰাখিয়ে ৰোজা সম্পৰ্কে দুটা মান কথা তলত ক'বলৈ বিচাৰিছোঁ৷ মোৰ বাবে ৰোজাৰ কেইটামান পচন্দনীয় দিশ হৈছে -
১) ই ধৈৰ্যশক্তি বঢ়ায়৷
২) ভীষণ সংযমিত কৰে- এমাহৰ বাবে৷
৩) অনাহাৰে থকা দৰিদ্ৰ লোক সকলৰ দুখ উপলব্ধি কৰিবলৈ সহায় কৰে - এমাহৰ বাবে৷
৪) পাকস্থলি আৰু খাদ্যতন্ত্ৰক অলপ জিৰণি দিয়ে- এমাহৰ বাবে৷ কিছুমানে আকৌ দিনটো লঘনে থাকি সন্ধিয়া তেলে-মচলাই উদৰ ভৰায়৷ সেয়া পাকস্থলীৰ বাবে ঠিক নহয়৷ তেনেকৈ যদি খাবই লাগে দিনটো লঘনে মৰাৰ অৰ্থই থাকিল কি! পাকস্থলীক ঠগোৱা যেন হে লাগে!
৫) পিয়াহ লাগিলে পানীতো খাব নোৱাৰিয়ে, থুও গিলিব নোৱাৰি! ই কষ্টসহিষ্ণুতা বৃদ্ধি কৰে৷ মিতব্যয়ীও কৰে৷ আমি যে কিবা এটা দেখিলেই খাও খাও কৰোঁ, সেই বদগুণটো লাঘব কৰে! পেপচি- কোকোকোলা নোখোৱাকৈও যে পিয়াহ পলাব পাৰি, সেয়া বুজিব পাৰি!
৬) বেয়া কামৰ পৰা বাচি চলিবলৈ ৰোজাই প্ৰতি মুহূৰ্তত সকিয়াই থাকে৷ যেনে- মিছা কোৱা, লেতেৰা কথা কোৱা, আনৰ চুপতি কৰা, পৰচৰ্চা কৰা ইত্যাদি৷
ধাৰ্মিক কাৰণবোৰৰ পৰিৱৰ্তে এইবোৰ কাৰণৰ বাবেই বহুতো অবিশ্বাসী লোকেও ৰোজা ৰাখি ভাল পায়! এজন মানুহ প্ৰকৃত ধাৰ্মিক মুছলমান হ'বৰ বাবে ইছলামত অৱশ্য পালনীয় পাঁচটা মূল চৰ্ত আছে৷ যাক পাঁচ ফৰজ (ফৰ্জ-কৰ্তব্য) বুলি কোৱা হয়৷
১) কলিমা (বিশ্বাস): এক ঈশ্বৰৰ (আল্লাহৰ) ওপৰত বিশ্বাস কৰা আৰু হজৰত মহম্মদক ঈশ্বৰে ইছলাম প্ৰচাৰৰ বাবে প্ৰেৰণ কৰা মহাপুৰুষ হিচাপে বিশ্বাস কৰা৷ ইছলামৰ এয়া একেবাৰে প্ৰাথমিক চৰ্ত৷ বিশ্বাসটোৱেই যদি নাথাকে ধৰ্ম বিশ্বাসৰ কোনো অৰ্থ নাই৷ সেয়ে কোনোবা মানুহ যেতিয়া ইছলামত দীক্ষিত হৈ তেওঁক প্ৰথমে কলিমা পঢ়িবলৈ দিয়া হয়৷ নাস্তিক সকলে, মুছলমান নামৰ হ'লেও, আল্লাহক বিশ্বাস নকৰে৷ গতিকে তলত উল্লেখ কৰিব লগীয়া চৰ্তবোৰ তেওলোকৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰযোজ্য নহয়৷
২) নামাজ (প্ৰাৰ্থনা বা ইবাদত): কোৰানত নামাজক ছালাত বুলি উল্লেখ কৰা আছে৷ কিন্তু ৫ বাৰ নামাজ পঢ়িব লাগে বুলি কোৰানত ক'তো লিখা নাই৷ মোহম্মদে দিনত পাঁচবাৰ নামাজ পঢ়িছিল বাবে মুছলমান সকলেও পাঁচবাৰ নামাজ পঢ়ে৷ অৱশ্যে দিনত পাঁববাৰ উপাসনা কৰা নিয়মটো ইছলামৰো পূৰ্বৰ৷ বহু মুছলমানে ঈশ্বৰত বিশ্বাস কৰে হয়, কিন্তু নামাজ নপঢ়ে৷ আনহাতে "মদ-গাহৰি" এইবোৰ কথাক লৈ কাজিয়া কৰিবলৈ হ'লে সদায় দুখোজ আগত থাকে৷
৩) ৰোজা (উপবাস): ৰমজান মাহত ৰোজা আৰম্ভ হয়৷ যিহেতু আৰবিক বৰ্ষ হিজৰি চন চন্দ্ৰৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল, সেয়ে মুছলমান সকলে চন্দ্ৰ চাই ধৰ্মীয় দিন-তিথি নিৰ্ণয় কৰে৷ ৰোজাও সেয়ে জোন চাই হে ঠাৱৰ কৰে৷ হিজৰি কেলেণ্ডাৰত ৩৫৪ দিনত এবছৰ হয়, সেয়ে ৰোজা প্ৰতি বছৰে (৩৬৫-৩৫৪=) ১১ দিনকৈ আগুৱাই গৈ থাকে৷ বৰ্তমান ৰোজা গৰম দিনত পৰিছে৷ দিন দীঘল৷ সূৰ্যোদয়ৰ পৰা সূৰ্যাস্তলৈ প্ৰায় ১৪ ঘন্টা৷ উত্তৰ গোলাৰ্ধত (ইউৰোপত) এই সময় প্ৰায় ২০/২১ ঘন্টা৷ অৰ্থাৎ ইমানখিনি সময় লঘনে থাকিব লগীয়া হয়৷ লঘোনে থকাটো ইমান ডাঙৰ কথা নহয়৷ সমস্যা হয়, পানী খাব নোৱাৰাৰ বাবে৷ প্ৰতি বছৰে এনেকৈ ১১ দিনকৈ আগুৱাই আগুৱাই পুনৰ শীত কালত ৰোজা আহিবলৈ হ'লে আৰু প্ৰায় ১৮ বছৰ ৰব লাগিব৷
ৰমজান মাহক মুছলিম সকলে অতি পবিত্ৰ মাহ বুলি ভবাৰ কাৰণটো হৈছে- এই মাহতে প্ৰথম কোৰান অৱতীৰ্ণ হোৱা বুলি তেওঁলোকে বিশ্বাস কৰে৷ কিন্তু কোৰান অৱতীৰ্ণ হোৱাৰ লগে লগে ৰোজা ৰখা নিয়মটো প্ৰচলিত হোৱা নাছিল৷ ইছলামৰ প্ৰাৰম্ভিক সময়ত মক্কাবাসীৰ অত্যাচাৰত মোহম্মদে মক্কাৰ পৰা মদিনালৈ পলাই যাব লগীয়া হৈছিল৷ সেই তেতিয়াৰ পৰাই আৰবী বৰ্ষ (হিজৰি চনৰ) আৰম্ভণি৷ মদিনাৰ একেবাৰে দুখীয়া, বেদুইন, আদিবাসী আদি লোকসকলক লৈ মোহম্মদে কোৰানৰ বাণী প্ৰচাৰত লাগি গ'ল৷ তেতিয়াৰ খ্ৰীষ্টান-ইহুদী আদি ধৰ্মৰ পণ্ডিতসকলৰ সৈতেও ভাৱ বিনিময় কৰিছিল৷ এইদৰেই বহু প্ৰচেষ্টাৰ অন্তত গোটেই আৰৱ বিশ্বত ইছলাম বতাহৰ দৰে বিয়পিবলৈ ধৰিলে৷
মুছলমানৰ জনসংখ্যা যেতিয়া বাঢ়িবলৈ ধৰিলে, মোহম্মদে মদিনাৰ পৰা নিজৰ জন্মস্থান মক্কালৈ পুনৰ প্ৰত্যাৱৰ্তন কৰিলে৷ এনেকৈয়ে ইছলামৰ বাৰ্তা গোটেই বিশ্বত বিয়পি পৰিল৷ এই প্ৰত্যাৱৰ্তনৰ দুবছৰ পাছৰ পৰা ৰমজান মাহত ৰোজা ৰখা নিয়ম প্ৰৱৰ্তন কৰা হৈছিল৷ ইছলামৰ পূৰ্বেও বিভিন্ন ধৰ্মত উপবাসে থকা নিয়ম আগৰ পৰাই আছিল৷ বৈদিক ধৰ্মতো আছিল৷ মোহম্মদে বিভিন্ন ধৰ্মৰ ভাল ভাল দিশবোৰ গ্ৰহণ কৰি ইছলামত সংযোজিত কৰিছিল৷ কোৰাণত তাৰ পূৰ্বৰ পুথিবোৰৰ সেই সময়ত গ্ৰহণযোগ্য অনেক কথা পোৱা যায়৷ ঋকবেদত থকা 'নাচদীয় সুক্ত'ৰ লেখীয়াকৈ কোৰানতো বিশ্ব ব্ৰহ্মাণ্ড সৃষ্টিৰ বাখ্যা পোৱা যায়৷ যদিও সেইবোৰ পৌৰাণিক বাখ্যা আজিৰ আধুনিক বিজ্ঞানে অস্বীকাৰ কৰে৷
ইয়াতে শংকৰদেৱ আৰু হজৰত মহম্মদৰ সাদৃশ্য এটা ক'বলৈ বিচাৰিছোঁ৷ শংকৰ দেৱে যিদৰে কেৱল হৰিক হে পূজা কৰাৰ কথা কৈছে, তেনেকৈ মোহম্মদেও কেৱল আল্লাক হে পূজা কৰাৰ কথা কৈছিল৷ আনকি, আল্লাহৰ পৰিৱৰ্তে বা আল্লাহৰ সৈতে তেওঁক যাতে তুলনা কৰা নহয়, পূজা কৰা নহয়, তাৰ কঠোৰ বিধান দি গৈছিল৷ সেয়ে মোহম্মদৰ ছবি বা মূৰ্তি দেখিবলৈ পোৱা নাযায়৷ শংকৰদেৱৰ ক্ষেত্ৰতো প্ৰায় একে৷ কোৰাণৰ "লা ইলাহা ইল্লালা" আৰু কীৰ্তনৰ "এক দেৱ, এক সেৱ, একতে বিনে নাই কেৱ"ৰ অৰ্থ হুবহু একে৷
৪) হজ (তীৰ্থযাত্ৰা): আৰ্থিক আৰু শাৰিৰীকভাৱে সক্ষম লোক সকলে জীৱনত এবাৰ মক্কালৈ যোৱাটো নিয়ম৷ ইয়াৰ উদ্দেশ্য আছিল- বিশ্ব ভাতৃত্ব গঢ়ি তোলা৷ কাৰণ সেই ৭ম শতিকাত মক্কা আছিল জাতি-ধৰ্ম নিৰ্বিশেষে সকলো প্ৰান্তৰ লোকৰ ভাৱ বিনিময়ৰ, জ্ঞান বিনিময়ৰ, বেহা-বেপাৰৰ মিলন স্থল৷ অস্ত্ৰ-শস্ত্ৰ প্ৰবেশ তাত নিষিদ্ধ আছিল৷ মক্কা আছিল সেই সময়ৰ আৰৱৰ জ্ঞান আৰু ব্যৱসায়ৰ কেন্দ্ৰ৷ এতিয়া পিছে এই ঠাইখন ইছলামিক ভাতৃত্ব গঢ়া কেন্দ্ৰহে হৈছেগৈ৷ ইছলামৰ স্বয়ম্ভু হৰ্তা-কৰ্তা ছৌদি শাসকে মক্কা প্ৰবেশ-দ্বাৰত বৰ বৰ হৰফেৰে লিখি থৈছে - "Entry for Muslims"!
৫) জাকাত (আয়কৰ): জাকাত হৈছে আৰ্থিকভাৱে সক্ষম লোকসকলে বাৰ্ষিক আয়ৰ এক নিৰ্দিষ্ট অংশ গৰীৱৰ বাবে দান কৰা৷
ৰোজাৰ দিন কেইটাত মুছলিম সকলে, যিসকল আৰ্থিক ভাৱে সক্ষম তেওঁলোকে, পৰিয়ালৰ সৰুৰ পৰা ডাঙৰলৈ প্ৰতিজন সদস্যৰ বিপৰীতে ১৬০০ গ্ৰাম ঘেহু বা তাৰ যিমান মূল্য হয় সিমান পইচা গৰীব- দুখীয়াক দান দিয়ে; যাতে ৰোজাৰ অন্তত হ'ব লগীয়া ঈদত নতুন কাপোৰ কিনিব পাৰে, পৰিয়ালৰ সৈতে এসাজ ভালদৰে খাব পাৰে৷ এই দানটোক "ফিৎৰা" বুলি কোৱা হয়৷ তাৰোপৰি "চাদকা" বুলিও এবিধ দান আছে৷ এই চাদকাৰেও ধনী লোকে গৰীব লোকক সহায় কৰে৷ ৰমজান যিহেতু পূণ্যমাহ বুলি বিবেচিত, সেয়ে এইমাহতে ফিৎৰাৰ উপৰিও জাকাত, চাদকা আদি দিয়া বেছিকৈ দেখা পোৱা যায়৷
ৰমজানৰ ৰোজা যদিও বাধ্যতামূলক, অসুস্থলোকৰ ক্ষেত্ৰত এয়া বাধ্যতামূলক নহয়৷ ঋতুস্ৰাৱ হোৱা দিন কেইটাত মহিলাসকলক ৰোজাৰ পৰা ৰেহাই দিয়া হৈছে বা মানা কৰা হৈছে৷ ৰোজাৰ সময়চোৱাত (লঘোন থকা সময়চোৱাত) চাধা-বিড়ি খোৱা, যৌন সংগম কৰা আদি কামবোৰ মানা কৰা হৈছে৷ এইবোৰে ঈশ্বৰ ভক্তিত মন আৰু শৰীৰক কক্ষান্তৰ কৰে বুলিয়ে চাগে তেনে নিয়ম কৰা হৈছে!
ইছলামৰ যিটো নিয়মে মোক আটাইতকৈ বেছি আকৰ্ষিত কৰে সেয়াই হৈছে- ৰোজা৷ ৰোজাত কাল্পনিক পৰকালতকৈ ইহকালৰ গুৰুত্ব বেছি যেন লাগে৷ বাকী নিয়মবোৰ ভীষন পৰলোক কেন্দ্ৰিক! তাৰোপৰি ধনী-দুখীয়া নিৰ্বিশেষে সকলোৱে ৰোজা ৰাখিব পাৰে৷ ৰোজাৰ শেষত ধনী দুখীয়া সকলোৱে ঈদগাহত একেলগে লগ হয় দুই ৰাকাত নামাজ পঢ়ি দিনটো মিলাপ্ৰীতিৰে ঈদ উদযাপন কৰে৷ ঈদ যদিও ৰোজাৰ অন্তত পালন কৰা হয় সেয়া আচলতে ৰমজানৰ পিছৰ মাহটোৰ প্ৰথম দিনটোতহে পালন কৰা হয়৷ অৰ্থাৎ, ছাৱাল মাহৰ প্ৰথম দিনাখন৷
দুখৰ বিষয়, ইছলামত ইমানবোৰ ভাল কথা থকাৰ পাছতো কিছুমান মুছলমানে সৰু সৰু কথাক লৈ প্ৰতিবেশীৰ সৈতে কাজিয়া কৰে৷ মদ-গাহৰিক লৈ কটা-মৰা লাগে৷ যি ধৰ্মত জ্ঞানাৰ্জনৰ বাবে চীনলৈও (দূৰ দেশলৈও) যাবলৈ উপদেশ দিয়া হৈছে সেই ধৰ্মৰ বেছিভাগ মানুহ এতিয়াও তাবিজ, তালাক, বোৰ্খা, পায়-নাপায় এইবিলাকক লৈ বেছি ব্যস্ত৷ যি ধৰ্মত অৱশ্যকৰণীয় কৰ্তব্যবোৰৰ মাজতো ইমানবোৰ শিথিলতা আছে সেই ধৰ্মক একাংশ মোল্লা আৰু মৌলবাদীয়ে এক ভয় লগা গোড়া ধৰ্মলৈ ৰূপান্তৰিত কৰিবলৈ উঠি-পৰি লাগিছে৷ যি ধৰ্মত বিশ্বভাতৃত্ব আৰু সাম্যৰ কথা দঢ়াই দঢ়াই কোৱা হৈছে তাত এতিয়াও চিয়া, চুন্নী, আহমদী, চৈয়দ, চেখ আদি ভাগেই ভাগ আৰু কটা-মৰাও যেন আটাইতকৈ বেছি৷
ৰাতি দেউতাক যেতিয়া "আলুও ইফতাৰ কৰোতে খাইনে বুলি" কৈছিলোঁ- দেউতাই কৈছিল- "দুখীয়া মানুহৰ এইবোৰেই খাদ্য বাবা৷ আপেল-আঙুৰ কিনি খাবলৈ সিহঁতে পইচা ক'ত পাব!" শিশু মনত সেই কথাটো বৰ দ'কৈ সোমাই গৈছিল৷ ৰমজান মাহ আহিলেই মোৰ এতিয়াও ফইজুল কালৈ মনত পৰে৷ সেই আলু খোৱা সন্ধিয়াটোলৈ মনত পৰে৷ ভেন গঘৰ "পোটেটো ইটাৰ" পেইন্টিংখনৰ দৰে৷ মানুহজনৰ মিৰ্গী বেমাৰ আছিল৷ ভালে কেইবাৰ তেওঁক চামৰা চেন্দেল নাকত শুঙোৱা দেখিছিলোঁ৷ এদিন গৰু চাবলৈ গৈ পথাৰৰ পানীত পৰি ঢুকাই থাকিল৷ ঘৰত এৰি থৈ গৈছিল পত্নী আৰু এটি পানী কেচুৱা৷
মই কোনো পাপ-পূণ্য, সৰগ-নৰক আদিত বিশ্বাস নকৰো৷ না মই এজন নৈষ্ঠিক মুছলমান বুলি দাবী কৰিব পাৰোঁ৷৷ সকলো ধৰ্মৰ প্ৰতি যি ভাৱ, ঈছলামৰ প্ৰতিও সেই ভাৱ৷ এই প্ৰাথমিক কথাখিনি আগত ৰাখিয়ে ৰোজা সম্পৰ্কে দুটা মান কথা তলত ক'বলৈ বিচাৰিছোঁ৷ মোৰ বাবে ৰোজাৰ কেইটামান পচন্দনীয় দিশ হৈছে -
১) ই ধৈৰ্যশক্তি বঢ়ায়৷
২) ভীষণ সংযমিত কৰে- এমাহৰ বাবে৷
৩) অনাহাৰে থকা দৰিদ্ৰ লোক সকলৰ দুখ উপলব্ধি কৰিবলৈ সহায় কৰে - এমাহৰ বাবে৷
৪) পাকস্থলি আৰু খাদ্যতন্ত্ৰক অলপ জিৰণি দিয়ে- এমাহৰ বাবে৷ কিছুমানে আকৌ দিনটো লঘনে থাকি সন্ধিয়া তেলে-মচলাই উদৰ ভৰায়৷ সেয়া পাকস্থলীৰ বাবে ঠিক নহয়৷ তেনেকৈ যদি খাবই লাগে দিনটো লঘনে মৰাৰ অৰ্থই থাকিল কি! পাকস্থলীক ঠগোৱা যেন হে লাগে!
৫) পিয়াহ লাগিলে পানীতো খাব নোৱাৰিয়ে, থুও গিলিব নোৱাৰি! ই কষ্টসহিষ্ণুতা বৃদ্ধি কৰে৷ মিতব্যয়ীও কৰে৷ আমি যে কিবা এটা দেখিলেই খাও খাও কৰোঁ, সেই বদগুণটো লাঘব কৰে! পেপচি- কোকোকোলা নোখোৱাকৈও যে পিয়াহ পলাব পাৰি, সেয়া বুজিব পাৰি!
৬) বেয়া কামৰ পৰা বাচি চলিবলৈ ৰোজাই প্ৰতি মুহূৰ্তত সকিয়াই থাকে৷ যেনে- মিছা কোৱা, লেতেৰা কথা কোৱা, আনৰ চুপতি কৰা, পৰচৰ্চা কৰা ইত্যাদি৷
ধাৰ্মিক কাৰণবোৰৰ পৰিৱৰ্তে এইবোৰ কাৰণৰ বাবেই বহুতো অবিশ্বাসী লোকেও ৰোজা ৰাখি ভাল পায়! এজন মানুহ প্ৰকৃত ধাৰ্মিক মুছলমান হ'বৰ বাবে ইছলামত অৱশ্য পালনীয় পাঁচটা মূল চৰ্ত আছে৷ যাক পাঁচ ফৰজ (ফৰ্জ-কৰ্তব্য) বুলি কোৱা হয়৷
১) কলিমা (বিশ্বাস): এক ঈশ্বৰৰ (আল্লাহৰ) ওপৰত বিশ্বাস কৰা আৰু হজৰত মহম্মদক ঈশ্বৰে ইছলাম প্ৰচাৰৰ বাবে প্ৰেৰণ কৰা মহাপুৰুষ হিচাপে বিশ্বাস কৰা৷ ইছলামৰ এয়া একেবাৰে প্ৰাথমিক চৰ্ত৷ বিশ্বাসটোৱেই যদি নাথাকে ধৰ্ম বিশ্বাসৰ কোনো অৰ্থ নাই৷ সেয়ে কোনোবা মানুহ যেতিয়া ইছলামত দীক্ষিত হৈ তেওঁক প্ৰথমে কলিমা পঢ়িবলৈ দিয়া হয়৷ নাস্তিক সকলে, মুছলমান নামৰ হ'লেও, আল্লাহক বিশ্বাস নকৰে৷ গতিকে তলত উল্লেখ কৰিব লগীয়া চৰ্তবোৰ তেওলোকৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰযোজ্য নহয়৷
২) নামাজ (প্ৰাৰ্থনা বা ইবাদত): কোৰানত নামাজক ছালাত বুলি উল্লেখ কৰা আছে৷ কিন্তু ৫ বাৰ নামাজ পঢ়িব লাগে বুলি কোৰানত ক'তো লিখা নাই৷ মোহম্মদে দিনত পাঁচবাৰ নামাজ পঢ়িছিল বাবে মুছলমান সকলেও পাঁচবাৰ নামাজ পঢ়ে৷ অৱশ্যে দিনত পাঁববাৰ উপাসনা কৰা নিয়মটো ইছলামৰো পূৰ্বৰ৷ বহু মুছলমানে ঈশ্বৰত বিশ্বাস কৰে হয়, কিন্তু নামাজ নপঢ়ে৷ আনহাতে "মদ-গাহৰি" এইবোৰ কথাক লৈ কাজিয়া কৰিবলৈ হ'লে সদায় দুখোজ আগত থাকে৷
৩) ৰোজা (উপবাস): ৰমজান মাহত ৰোজা আৰম্ভ হয়৷ যিহেতু আৰবিক বৰ্ষ হিজৰি চন চন্দ্ৰৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল, সেয়ে মুছলমান সকলে চন্দ্ৰ চাই ধৰ্মীয় দিন-তিথি নিৰ্ণয় কৰে৷ ৰোজাও সেয়ে জোন চাই হে ঠাৱৰ কৰে৷ হিজৰি কেলেণ্ডাৰত ৩৫৪ দিনত এবছৰ হয়, সেয়ে ৰোজা প্ৰতি বছৰে (৩৬৫-৩৫৪=) ১১ দিনকৈ আগুৱাই গৈ থাকে৷ বৰ্তমান ৰোজা গৰম দিনত পৰিছে৷ দিন দীঘল৷ সূৰ্যোদয়ৰ পৰা সূৰ্যাস্তলৈ প্ৰায় ১৪ ঘন্টা৷ উত্তৰ গোলাৰ্ধত (ইউৰোপত) এই সময় প্ৰায় ২০/২১ ঘন্টা৷ অৰ্থাৎ ইমানখিনি সময় লঘনে থাকিব লগীয়া হয়৷ লঘোনে থকাটো ইমান ডাঙৰ কথা নহয়৷ সমস্যা হয়, পানী খাব নোৱাৰাৰ বাবে৷ প্ৰতি বছৰে এনেকৈ ১১ দিনকৈ আগুৱাই আগুৱাই পুনৰ শীত কালত ৰোজা আহিবলৈ হ'লে আৰু প্ৰায় ১৮ বছৰ ৰব লাগিব৷
ৰমজান মাহক মুছলিম সকলে অতি পবিত্ৰ মাহ বুলি ভবাৰ কাৰণটো হৈছে- এই মাহতে প্ৰথম কোৰান অৱতীৰ্ণ হোৱা বুলি তেওঁলোকে বিশ্বাস কৰে৷ কিন্তু কোৰান অৱতীৰ্ণ হোৱাৰ লগে লগে ৰোজা ৰখা নিয়মটো প্ৰচলিত হোৱা নাছিল৷ ইছলামৰ প্ৰাৰম্ভিক সময়ত মক্কাবাসীৰ অত্যাচাৰত মোহম্মদে মক্কাৰ পৰা মদিনালৈ পলাই যাব লগীয়া হৈছিল৷ সেই তেতিয়াৰ পৰাই আৰবী বৰ্ষ (হিজৰি চনৰ) আৰম্ভণি৷ মদিনাৰ একেবাৰে দুখীয়া, বেদুইন, আদিবাসী আদি লোকসকলক লৈ মোহম্মদে কোৰানৰ বাণী প্ৰচাৰত লাগি গ'ল৷ তেতিয়াৰ খ্ৰীষ্টান-ইহুদী আদি ধৰ্মৰ পণ্ডিতসকলৰ সৈতেও ভাৱ বিনিময় কৰিছিল৷ এইদৰেই বহু প্ৰচেষ্টাৰ অন্তত গোটেই আৰৱ বিশ্বত ইছলাম বতাহৰ দৰে বিয়পিবলৈ ধৰিলে৷
মুছলমানৰ জনসংখ্যা যেতিয়া বাঢ়িবলৈ ধৰিলে, মোহম্মদে মদিনাৰ পৰা নিজৰ জন্মস্থান মক্কালৈ পুনৰ প্ৰত্যাৱৰ্তন কৰিলে৷ এনেকৈয়ে ইছলামৰ বাৰ্তা গোটেই বিশ্বত বিয়পি পৰিল৷ এই প্ৰত্যাৱৰ্তনৰ দুবছৰ পাছৰ পৰা ৰমজান মাহত ৰোজা ৰখা নিয়ম প্ৰৱৰ্তন কৰা হৈছিল৷ ইছলামৰ পূৰ্বেও বিভিন্ন ধৰ্মত উপবাসে থকা নিয়ম আগৰ পৰাই আছিল৷ বৈদিক ধৰ্মতো আছিল৷ মোহম্মদে বিভিন্ন ধৰ্মৰ ভাল ভাল দিশবোৰ গ্ৰহণ কৰি ইছলামত সংযোজিত কৰিছিল৷ কোৰাণত তাৰ পূৰ্বৰ পুথিবোৰৰ সেই সময়ত গ্ৰহণযোগ্য অনেক কথা পোৱা যায়৷ ঋকবেদত থকা 'নাচদীয় সুক্ত'ৰ লেখীয়াকৈ কোৰানতো বিশ্ব ব্ৰহ্মাণ্ড সৃষ্টিৰ বাখ্যা পোৱা যায়৷ যদিও সেইবোৰ পৌৰাণিক বাখ্যা আজিৰ আধুনিক বিজ্ঞানে অস্বীকাৰ কৰে৷
ইয়াতে শংকৰদেৱ আৰু হজৰত মহম্মদৰ সাদৃশ্য এটা ক'বলৈ বিচাৰিছোঁ৷ শংকৰ দেৱে যিদৰে কেৱল হৰিক হে পূজা কৰাৰ কথা কৈছে, তেনেকৈ মোহম্মদেও কেৱল আল্লাক হে পূজা কৰাৰ কথা কৈছিল৷ আনকি, আল্লাহৰ পৰিৱৰ্তে বা আল্লাহৰ সৈতে তেওঁক যাতে তুলনা কৰা নহয়, পূজা কৰা নহয়, তাৰ কঠোৰ বিধান দি গৈছিল৷ সেয়ে মোহম্মদৰ ছবি বা মূৰ্তি দেখিবলৈ পোৱা নাযায়৷ শংকৰদেৱৰ ক্ষেত্ৰতো প্ৰায় একে৷ কোৰাণৰ "লা ইলাহা ইল্লালা" আৰু কীৰ্তনৰ "এক দেৱ, এক সেৱ, একতে বিনে নাই কেৱ"ৰ অৰ্থ হুবহু একে৷
৪) হজ (তীৰ্থযাত্ৰা): আৰ্থিক আৰু শাৰিৰীকভাৱে সক্ষম লোক সকলে জীৱনত এবাৰ মক্কালৈ যোৱাটো নিয়ম৷ ইয়াৰ উদ্দেশ্য আছিল- বিশ্ব ভাতৃত্ব গঢ়ি তোলা৷ কাৰণ সেই ৭ম শতিকাত মক্কা আছিল জাতি-ধৰ্ম নিৰ্বিশেষে সকলো প্ৰান্তৰ লোকৰ ভাৱ বিনিময়ৰ, জ্ঞান বিনিময়ৰ, বেহা-বেপাৰৰ মিলন স্থল৷ অস্ত্ৰ-শস্ত্ৰ প্ৰবেশ তাত নিষিদ্ধ আছিল৷ মক্কা আছিল সেই সময়ৰ আৰৱৰ জ্ঞান আৰু ব্যৱসায়ৰ কেন্দ্ৰ৷ এতিয়া পিছে এই ঠাইখন ইছলামিক ভাতৃত্ব গঢ়া কেন্দ্ৰহে হৈছেগৈ৷ ইছলামৰ স্বয়ম্ভু হৰ্তা-কৰ্তা ছৌদি শাসকে মক্কা প্ৰবেশ-দ্বাৰত বৰ বৰ হৰফেৰে লিখি থৈছে - "Entry for Muslims"!
৫) জাকাত (আয়কৰ): জাকাত হৈছে আৰ্থিকভাৱে সক্ষম লোকসকলে বাৰ্ষিক আয়ৰ এক নিৰ্দিষ্ট অংশ গৰীৱৰ বাবে দান কৰা৷
ৰোজাৰ দিন কেইটাত মুছলিম সকলে, যিসকল আৰ্থিক ভাৱে সক্ষম তেওঁলোকে, পৰিয়ালৰ সৰুৰ পৰা ডাঙৰলৈ প্ৰতিজন সদস্যৰ বিপৰীতে ১৬০০ গ্ৰাম ঘেহু বা তাৰ যিমান মূল্য হয় সিমান পইচা গৰীব- দুখীয়াক দান দিয়ে; যাতে ৰোজাৰ অন্তত হ'ব লগীয়া ঈদত নতুন কাপোৰ কিনিব পাৰে, পৰিয়ালৰ সৈতে এসাজ ভালদৰে খাব পাৰে৷ এই দানটোক "ফিৎৰা" বুলি কোৱা হয়৷ তাৰোপৰি "চাদকা" বুলিও এবিধ দান আছে৷ এই চাদকাৰেও ধনী লোকে গৰীব লোকক সহায় কৰে৷ ৰমজান যিহেতু পূণ্যমাহ বুলি বিবেচিত, সেয়ে এইমাহতে ফিৎৰাৰ উপৰিও জাকাত, চাদকা আদি দিয়া বেছিকৈ দেখা পোৱা যায়৷
ৰমজানৰ ৰোজা যদিও বাধ্যতামূলক, অসুস্থলোকৰ ক্ষেত্ৰত এয়া বাধ্যতামূলক নহয়৷ ঋতুস্ৰাৱ হোৱা দিন কেইটাত মহিলাসকলক ৰোজাৰ পৰা ৰেহাই দিয়া হৈছে বা মানা কৰা হৈছে৷ ৰোজাৰ সময়চোৱাত (লঘোন থকা সময়চোৱাত) চাধা-বিড়ি খোৱা, যৌন সংগম কৰা আদি কামবোৰ মানা কৰা হৈছে৷ এইবোৰে ঈশ্বৰ ভক্তিত মন আৰু শৰীৰক কক্ষান্তৰ কৰে বুলিয়ে চাগে তেনে নিয়ম কৰা হৈছে!
ইছলামৰ যিটো নিয়মে মোক আটাইতকৈ বেছি আকৰ্ষিত কৰে সেয়াই হৈছে- ৰোজা৷ ৰোজাত কাল্পনিক পৰকালতকৈ ইহকালৰ গুৰুত্ব বেছি যেন লাগে৷ বাকী নিয়মবোৰ ভীষন পৰলোক কেন্দ্ৰিক! তাৰোপৰি ধনী-দুখীয়া নিৰ্বিশেষে সকলোৱে ৰোজা ৰাখিব পাৰে৷ ৰোজাৰ শেষত ধনী দুখীয়া সকলোৱে ঈদগাহত একেলগে লগ হয় দুই ৰাকাত নামাজ পঢ়ি দিনটো মিলাপ্ৰীতিৰে ঈদ উদযাপন কৰে৷ ঈদ যদিও ৰোজাৰ অন্তত পালন কৰা হয় সেয়া আচলতে ৰমজানৰ পিছৰ মাহটোৰ প্ৰথম দিনটোতহে পালন কৰা হয়৷ অৰ্থাৎ, ছাৱাল মাহৰ প্ৰথম দিনাখন৷
দুখৰ বিষয়, ইছলামত ইমানবোৰ ভাল কথা থকাৰ পাছতো কিছুমান মুছলমানে সৰু সৰু কথাক লৈ প্ৰতিবেশীৰ সৈতে কাজিয়া কৰে৷ মদ-গাহৰিক লৈ কটা-মৰা লাগে৷ যি ধৰ্মত জ্ঞানাৰ্জনৰ বাবে চীনলৈও (দূৰ দেশলৈও) যাবলৈ উপদেশ দিয়া হৈছে সেই ধৰ্মৰ বেছিভাগ মানুহ এতিয়াও তাবিজ, তালাক, বোৰ্খা, পায়-নাপায় এইবিলাকক লৈ বেছি ব্যস্ত৷ যি ধৰ্মত অৱশ্যকৰণীয় কৰ্তব্যবোৰৰ মাজতো ইমানবোৰ শিথিলতা আছে সেই ধৰ্মক একাংশ মোল্লা আৰু মৌলবাদীয়ে এক ভয় লগা গোড়া ধৰ্মলৈ ৰূপান্তৰিত কৰিবলৈ উঠি-পৰি লাগিছে৷ যি ধৰ্মত বিশ্বভাতৃত্ব আৰু সাম্যৰ কথা দঢ়াই দঢ়াই কোৱা হৈছে তাত এতিয়াও চিয়া, চুন্নী, আহমদী, চৈয়দ, চেখ আদি ভাগেই ভাগ আৰু কটা-মৰাও যেন আটাইতকৈ বেছি৷
No comments:
Post a Comment